Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013


 ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ Β΄ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΙΣ ΤΠΕ

1.        Ταυτότητα

Τίτλος: Μετά το Βυζάντιο τι;
Δημιουργός: Τσιρίκου Μαριάνθη ΠΕ 2
Τάξη : Β΄ Γυμνασίου
Γνωστικό αντικείμενο: ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      Διδακτική ενότητα:  Επαναληπτικό στο Πέμπτο Κεφάλαιο
                                                                       «Ο Πολιτισμός του Βυζαντίου»
Χρονική διάρκεια: 3 ή 4 ώρες
Προαπαιτούμενα: Σχολικό εγχειρίδιο, Φύλλα εργασιών, ηλεκτρονική τάξη, διαδίκτυο (φυλλομετρητής), επεξεργαστής κειμένου.
Χώρος: Εργαστήριο Πληροφορικής και Σχολική τάξη

2.        ΣΥΝΤΟΜΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ 

Οι διδακτικές δραστηριότητες που περιγράφονται στα φύλλα εργασίας κινούνται στο πλαίσιο της αναζήτησης πληροφοριακού και εικονιστικού υλικού σχετικά με τον πολιτισμό και την ακτινοβολία του Βυζαντίου. Το αντικείμενο διερευνάται μέσα από κείμενα γνωστών βυζαντινολόγων, τα οποία δίνονται στους μαθητές /τριες  μέσω της ασύγχρονης εκπαίδευσης, μέσα από άρθρα σε εφημερίδες και πηγές από σχετικούς διαδικτυακούς τόπους. Στόχος είναι να εμπλουτίσουν οι μαθητές/τριες την συγκεκριμένη οπτική του σχολικού εγχειριδίου και να διερευνήσουν πολύπλευρα την επίδραση του βυζαντινού πολιτισμού μέσα από διαφορετικές οπτικές. Στο τέλος της έρευνάς τους παράγουν πολυτροπικά αφηγηματικά ιστορικά κείμενα, όπου παραθέτουν τα πορίσματα των ερευνών τους .


3.        Στόχοι

Γενικοί Στόχοι (το σκεπτικό του σεναρίου):Σκοπός της δραστηριότητας είναι οι μαθητές/τριες –μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών, τον εντοπισμό και  την κριτική επεξεργασία των πηγών- να επαναλάβουν τη διδακτέα ύλη, τη σχετική με το βυζαντινό πολιτισμό, να διευρύνουν την οπτική τους, να αξιοποιήσουν την ερευνητική τους διάθεση, να θέσουν ερωτήματα (σύγκριση διαφορετικών απόψεων, κατανόηση συνθηκών παρελθόντος), να  κατακτήσουν τη μετα-γνώση, δηλαδή την ενσωμάτωση μεθόδων μάθησης. Επίσης, τους δίνεται η ευκαιρία να εξασκηθούν στη συνεργατική μάθηση , στην παραγωγή ιστορικού αφηγηματικού λόγου με τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου και στην έκφραση μέσα από την σύνθεση κειμένου- εικόνας.
Παιδαγωγικά, στόχοι είναι, η εξοικείωση με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης, η ομαδική συνεργασία, η ανάπτυξη της ικανότητας αυτενέργειας και της ατομικής οικοδόμησης της γνώσης.
Οι διδακτικές μέθοδοι επικεντρώνονται στη διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση και στην αξιοποίηση της  συνεργασίας και των προσωπικών βιωμάτων και γνώσεων του μαθητή στο προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα.
Ο δάσκαλος παράλληλα μετατοπίζεται από το ρόλο του «κατέχοντος» ενός γενικής αξίας νοήματος, στο ρόλο του διευκολυντή, συντονιστή της  μαθησιακής διαδικασίας.

Ειδικότερα διδακτικοί στόχοι είναι:
3.1 Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
Στο πλαίσιο αυτού του διδακτικού σεναρίου επιδιώκουμε οι μαθητές/τριες:
  1. Να επαναλάβουν την ύλη τη σχετική με το βυζαντινό πολιτισμό
2.    Να μελετήσουν –ερευνήσουν το αντικείμενο μέσα από οπτικές διαφορετικές του σχολικού εγχειριδίου(εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό).
3.    Να έρθουν σε επαφή με το έργο γνωστών βυζαντινολόγων μέσα από κείμενά τους .
4.    Να διευρύνουν τον μαθησιακό τους ορίζοντα.
5.    Να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα επεξεργαζόμενοι/ες διάφορες πηγές.
6.     Να κατανοήσουν ότι η ιστορική αφήγηση θεμελιώνεται στην ορθή αξιοποίηση των ιστορικών πηγών.
  1. Να παράγουν γραπτό λόγο ενταγμένο σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.
  2. Να μάθουν να συνθέτουν το λόγο με την εικόνα παράγοντας πολυτροπικά κείμενα.

3.2 ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
  • να δραστηριοποιηθούν οι μαθητές/τριες στο πλαίσιο ομάδων που συνεργάζονται αρμονικά για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου ανταλλάσσοντας απόψεις και αναθεωρώντας επιλογές, προς επίτευξη του επιδιωκόμενου αποτελέσματος.  Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες συνεργάζονται για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος, έχοντας, παράλληλα, τη δυνατότητα για εξατομικευμένη εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο

  • να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών/τριών (αλληλοδιδακτικό αποτέλεσμα και διαπροσωπική μάθηση).
  • Να εξοικειωθούν  με τη διερεύνηση επιλογή και αξιοποίηση πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου.
  • Να μάθουν να χρησιμοποιούν την ηλεκτρονική τάξη.
  • να οδηγηθούν σταδιακά οι μαθητές/τριες από την εξωτερική στην εσωτερική παρώθηση (ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων για μάθηση), μέσα από τη βαθμιαία κατανόηση της γνωστικής δομής των αντικειμένων, τη συμμετοχή σε προβληματικές καταστάσεις διερευνητικού χαρακτήρα, την εξεύρεση λύσεων, μαθαίνοντας να οικοδομούν μόνοι τους τη γνώση.
  • να εμπλακούν οι μαθητές/τριες σε καταστάσεις που προάγουν την ενεργητική και αυτοδύναμη συμμετοχή τους στην επεξεργασία πληροφοριών και την επίλυση προβλημάτων (διερευνητική μέθοδος) και τη βιωματική μάθηση.
  • να αναπτύξουν
    • τη δεξιότητα – ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας
    • την ικανότητα να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητα τους
    • την ικανότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.
  • Να προσεγγίσουν δημιουργικά τα κείμενα που αφορούν την ιστορία με κατευθυνόμενη αυτενέργεια.
3.3   ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Στο πλαίσιο αυτού του διδακτικού σεναρίου επιδιώκουμε:
·         Να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης.
·         Να εξοικειωθούν με την ασύγχρονη εκπαίδευση.
·         Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης, επιλογής και αξιοποίησης πληροφοριών στο διαδίκτυο. (ψηφιακός γραμματισμός)
·         να μάθουν να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ και τους υπάρχοντες ψηφιακούς πόρους ώστε να παράγουν δικό τους έργο, την παραγωγή συγκεκριμένου κειμενικού είδους στην προκείμενη περίπτωση  (νέος γραμματισμός)
·         ν’  ασκηθούν στη χρήση του επεξεργαστή κειμένου
o   στην ταξινόμηση υλικού 
o   στην  παραγωγή πολυτροπικού κειμένου
o    στη συνεργατική παραγωγή λόγου
4.        ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ

Σύνδεση με Α.Π.Σ: Το διδακτικό σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με το Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, καθώς το θέμα του είναι η επανάληψη της ύλης της ιστορίας της Β΄ Γυμνασίου της σχετικής με τον πολιτισμό και την ακτινοβολία του Βυζαντίου και οι στόχοι που τίθενται άπτονται  του αναλυτικού προγράμματος της Βυζαντινής και Μεσαιωνικής Ιστορίας.
Καινοτόμες προσεγγίσεις των τεχνολογικών εργαλείων:
Η δημιουργία ελκυστικού μαθησιακού περιβάλλοντος με τη χρήση διαδικτύου. Ταυτόχρονα η δημιουργία αποκαλυπτικού περιβάλλοντος μάθησης, αφού οι μαθητές/τριες ωθούνται να ανακαλύψουν οι ίδιοι/ες νέα δεδομένα βασιζόμενοι στις προηγούμενες γνώσεις τους. Ο υπολογιστής λειτουργεί ως γνωστικό –διερευνητικό εργαλείο.
 

Διδακτική Διαδικασία
Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές/τριες της Β΄ Γυμνασίου. Προσανατολίζει τους μαθητές/τριες να μελετήσουν κείμενα γνωστών ιστορικών και μέσα από την κριτική επεξεργασία των πηγών  να ασκηθούν στον έλεγχο, στη διασταύρωση και αποτελεσματική χρήση της πληροφορίας. Η διδακτική διαδικασία εξελίσσεται συνεργατικά, μια που οι μαθητές/τριες εργάζονται χωρισμένοι/ες σε μικρές ομάδες. Επιπλέον, επιδιώκεται η ενεργητική – βιωματική προσέγγιση καθώς ο μαθητής και η μαθήτρια αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στην διερεύνηση του υλικού, στην επιλογή και στην καταγραφή του, έτσι ώστε η όλη διαδικασία να αποκτά προσωπικό νόημα.
Κατανομή χρόνου : Δύο ή τρεις ώρες στο εργαστήριο Πληροφορικής και μία ώρα στην σχολική τάξη.
Διδακτικό υλικό- Τεχνολογικά εργαλεία
καθώς και
Προαπαιτούμενα:

§  Να έχει προηγηθεί διδασκαλία δύο ωρών σε σχέση με την Βυζαντινή πνευματική κληρονομιά και  τις Βυζαντινές Εικαστικές Τέχνες και τη Μουσική
§  Να έχει τοποθετηθεί από πριν από την καθηγήτρια στην ηλεκτρονική τάξη στη διεύθυνση http://eclass.sch.gr/  τα αρχεία στα οποία θα ανατρέξουν οι μαθητές/τριες ακολουθώντας τις οδηγίες των φύλλων εργασίας που θα τους δοθούν έντυπα και ηλεκτρονικά.
§  Να υπάρχει εξοικείωση δασκάλου – μαθητών στη χρήση γενικών εργαλείων των Τ.Π.Ε.
§  Ευελιξία στο ωρολόγιο πρόγραμμα
         
Προτεινόμενη πορεία διδασκαλίας
Η Διδασκαλία χωρίζεται σε δύο φάσεις:

Α ΦΑΣΗ (2 ή 3 ώρες στο Εργαστήριο Πληροφορικής)

Στη φάση αυτή οι μαθητές/τριες

1.    Έρχονται στο εργαστήριο και κάθονται μπροστά στους υπολογιστές. Εξηγούνται στους μαθητές τα σημεία εκείνα της διδασκαλίας που είναι απαραίτητα προκειμένου να κατανοήσουν το σκοπό και τους στόχους της και να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός «συμβολαίου», που θα τηρηθεί από το διδάσκοντα και τους μαθητές στη διάρκεια της. Στο μέρος αυτό εξηγείται η διαδικασία, οι ρόλοι που θα κληθούν να αναλάβουν και το πόσο σημαντική είναι η δική τους συμμετοχή στη βελτίωση της διδασκαλίας του μαθήματος.

2.    Ωθούνται στη δημιουργία κινήτρων και ευνοϊκών μαθησιακών συνθηκών. Ο βαθμός ανταπόκρισης των μαθητών στις λειτουργίες, που πρόκειται να αναλάβουν, καθώς και η κινητοποίηση τους και η δημιουργία συνεργατικού περιβάλλοντος, ενισχύονται σε κάποιο βαθμό και από τις περιστάσεις που η ιδέα του σεναρίου δημιουργεί. Μπορούμε, λοιπόν, να εντάξουμε τη συγκεκριμένη διδασκαλία σε ένα γενικότερο project. H δημοσίευση όσων παραχθούν στην ιστοσελίδα του σχολείου και η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης των μαθητών σε αυτή, λειτουργεί παρωθητικά στη μαθησιακή διαδικασία, αλλά και εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους της διδασκαλίας. (παραγωγή λόγου, ενταγμένου σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο)

3.    Χωρίζονται σε ομάδες των τριών. Ο χωρισμός γίνεται από την καθηγήτρια με βάση τις τεχνολογικές δεξιότητες των μαθητών. Σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας τουλάχιστον μαθητής με επαρκείς δεξιότητες στη χρήση επεξεργαστή κειμένου, και φυλλομετρητή. Οι ρόλοι που αναλαμβάνουν οι μαθητές στα πλαίσια της μικρής ομάδας, στο στάδιο της διερευνητικής διαδικασίας κατηγοριοποιούνται ως εξής:
§  Σε εκείνον του χειριστή του ηλ. υπολογιστή και του «πλοηγητή» στο ψηφιακό υλικό.
§  Σε εκείνον του αναγνώστη  - συντονιστή της διαδικασίας.
§  Σε εκείνον του καταγραφέα, του γραμματέα της ομάδας που κρατά τις σημειώσεις.

Οι μαθητές αναλαμβάνουν το ρόλο εκείνο που οι ίδιοι θεωρούν ότι τους ανήκει και που η ομάδα συνήθως χωρίς αντιρρήσεις τους αναγνωρίζει, με την παρέμβαση του διδάσκοντα μόνο στην περίπτωση που αυτό είναι αναγκαίο.
       4. Επιχειρούν την αναζήτηση των πληροφοριών που τους ζητούνται, μέσα από τις οδηγίες που υπάρχουν στα ηλεκτρονικά φύλλα εργασίας, που βρίσκονται σε κάθε σταθμό και σε έντυπη μορφή.

Β ΦΑΣΗ (1 ώρα στο Εργαστήριο Πληροφορικής ή στην Σχολική τάξη)

Οι μαθητές παρουσιάζουν τα κείμενα που συνέθεσαν στην τάξη και τα παραδίδουν στο καθηγητή σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Ρόλος Διδάσκοντα: Ο διδάσκων πρέπει να λειτουργεί ως εμψυχωτής των ομάδων και να περιορίζει το ρόλο του στην επεξήγηση σημείων που μπορεί να δυσκολεύουν τους μαθητές/τριες και στην επίλυση τυχόν προβλημάτων. Παράλληλα ελέγχει και αξιολογεί στο βαθμό που είναι δυνατόν, όχι μόνον τις επιλεγμένες από τους μαθητές πληροφορίες αλλά και τον τρόπο και την ίδια τη διαδικασία αναζήτησης – οικοδόμησης της γνώσης.

5.        ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών μπορεί να εστιαστεί στην συνεργασία των μαθητών στα πλαίσια της ομάδας και στις γλωσσικές και εκφραστικές ικανότητες των μαθητών καθώς και στην ικανοποιητική ανταπόκρισή τους στα ζητούμενα των φύλλων εργασιών. Εξάλλου, καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασίας ο εκπαιδευτικός σχηματίζει μια συνολική εικόνα για όλους τους μαθητές καθώς περιφέρεται σε όλες τις ομάδες, καθοδηγεί, επεξηγεί και διευκολύνει στις απαντήσεις αλλά και στην τελική παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Με αυτόν τον τρόπο η αξιολόγηση δεν αποτελεί τον βασικό σκοπό της διαδικασίας, αλλά η ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να λειτουργήσουν μέσα σε ένα ομαδικό πνεύμα και συνεργασίας.

6.        Δυνατότητα τροποποίησης –  Επέκτασης Σεναρίου
         Το σενάριο αυτό μπορεί να ενταχθεί και στην Β΄ τάξη του Λυκείου, στο Μάθημα  της Βυζαντινής Ιστορίας. Μπορεί, εξάλλου, να μετατραπεί- επεκταθεί σε διαθεματικό, κατόπιν συνεννόησης με τους διδάσκοντες των Θρησκευτικών, των Εικαστικών, ή της Μουσικής.

7.        Κριτικη


Ένα στοιχείο που παρουσιάζει δυσκολία στην πραγμάτωση του σεναρίου είναι η αργή σύνδεση των υπολογιστών του εργαστηρίου στο διαδίκτυο. Για την αντιμετώπισή του καλό είναι η σύνδεση να έχει επιτευχθεί πριν από τη συγκεκριμένη διδακτική ώρα. 
Είναι πιθανόν οι μαθητές/τριες να μην μπορέσουν να ολοκληρώσουν την εργασία τους στον προτεινόμενο χρόνο. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να υπάρχει ευελιξία στο χρόνο και να τους δοθεί άλλη μία διδακτική ώρα, αν κριθεί αναγκαίο.
Δυσκολία όμως αποτελεί η χρήση του εργαστηρίου για τόσες διδακτικές ώρες ιδιαίτερα αν περισσότεροι από ένας διδάσκοντες ενδιαφέρονται να εκπονήσουν σενάρια διδασκαλίας.
Δυσκολία εξάλλου αποτελεί και το ότι οι μαθητές/τριες είναι συνηθισμένοι σε δασκαλοκεντρικούς τρόπους διδασκαλίας. Απαιτείται μια μακροχρόνια εκπαίδευση για να συντονιστούν στο να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες όχι μόνο για διασκέδαση αλλά και ως εργαλεία διδασκαλίας. Σε κάθε περίπτωση όμως η μαθητοκεντρική μέθοδος διδασκαλίας με τη χρήση των ΤΠΕ αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόκληση τόσο για τους μαθητές/τριες όσο και για τους διδάσκοντες.

8.        ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  •  Σχολικό εγχειρίδιο Μεσαιωνική και Νεότερη Ιστορία.
  • Μεσαιωνική και Νεότερη Ιστορία βιβλίο του Καθηγητή
·         Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2004-2006, ΟΕΔΒ
  • Τζούντιθ Χέριν, Τι είναι το Βυζάντιο, Ωκεανίδα, Αθήνα 2008
  • Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, Γιατί το Βυζάντιο, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2009
  • Στήβεν Ράνσιμαν, Βυζαντινός πολιτισμός, Γαλαξίας – Ερμείας, Αθήνα 1992
  • Dimitri Obolensky, Βυζαντινή κοινοπολιτεία, Βάνιας, Αθήνα 1991
·         Νικολαϊδου – Γιακουμάτου, Διαδίκτυο και Διδασκαλία, Κέδρος, Αθήνα, 2001
·         Βακαλούδη, Α., Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τις Νέες Τεχνολογίες, Πατάκης, Αθήνα, 2003
·         Τσακτσίρας, Λ. Π, Παρατηρήσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, περιοδικό Φιλόλογος, τ. 64, σ. 197-213, 1995
·         Λεοντσίνης, Γ.,Ν., Ενσυναίσθηση και διδασκαλία της Ιστορίας, Πρακτικά Σεμιναρίου (2-4 Μαΐου 1996), σ. 123-148, Κέδρος, Αθήνα, 1999
·         Γιακουμάτου Τ., Δίκτυα και Οθόνες- Βήματα προς μια νέα σχέση με το γραπτό λόγο, Περιοδικό Φιλόλογος, τ. 107, σ. 126-135, 2002
Δικτυακοί τόποι
·         Βιβλιοθήκη Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων http://ifigeneia.cti.gr/repository/








10.       ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ






Α΄ Ομάδα
Το παρεξηγημένο Βυζάντιο- Ανθρωπισμός  -Μετάδοση αρχαίας ελληνικής γνώσης

Να μεταβείτε στην ηλεκτρονική τάξη, να βρείτε τα μαθήματα του σχολείου σας και να επιλέξετε  την Ιστορία Β΄1 τάξης. Από το υλικό μαθήματος να επιλέξετε το αρχείο Το παρεξηγημένο Βυζάντιο- Ανθρωπισμός  -Μετάδοση αρχαίας Ελληνικής γνώσης. Αφού κατέβει το αρχείο θα το ανοίξετε θα το διαβάσετε και σε ένα έγγραφο του επεξεργαστή κειμένου θα απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1) Τι σημαίνει ο όρος Βυζάντιο και βυζαντινισμός στη Δύση σύμφωνα με τη βυζαντινολόγο κ. Γλύκατζη- Αρβελέρ;
2) Ποια είναι η αλήθεια για το Βυζάντιο;
3) Από πότε χρονολογείται η εχθρότητα της Δύσης προς το Βυζάντιο;
4) Σε τι οφείλεται αυτή, σύμφωνα με την αγγλίδα βυζαντινολόγο κ. Τζούντιθ Χέριν;
5) Υπάρχει η τάση να αλλάξει αυτό τα τελευταία χρόνια και σε τι οφείλεται;
Για την απάντησή σας να διαβάσετε και το άρθρο Το Βυζάντιο εξαπλώνεται

Επίσης το άρθρο Η αναβάθμιση του Βυζαντίου στην Αμερική

 6) Από το υλικό μαθήματος να απαντήσετε:
Με ποιον τρόπο συνέβαλαν οι βυζαντινοί στη διάσωση της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς;
 7) Να διαβάσετε το άρθρο Ο ένδοξος βυζαντινισμός μας και να απαντήσετε: Τι θεωρεί χρέος των μελετητών του Βυζαντίου η Αρβελέρ;


  • Τέλος να γράψετε ένα κείμενο που να συνοψίζει τις διαπιστώσεις σας, να το τιτλοφορήσετε και αφού αναζητήσετε στις εικόνες  της μηχανής αναζήτησης2-3 σχετικές με το κείμενό σας να τις επικολλήσετε σε αυτό.
  •  Επίσης από το κείμενο Ο Χριστιανικός πολιτισμός της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας να διαβάσετε το μέρος που τιτλοφορείται: Ποια η προσφορά της Ρωμανίας, στην διατήρηση ελλήνων κλασσικών και της αρχαιοελληνικής παιδείας. Στη συνέχεια να επιλέξετε κάποιες από τις απόψεις που παρατίθενται και να τις επικολλήσετε στο κείμενό σας.
Την εργασία σας θα την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας και στη συνέχεια θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.



Β΄ Ομάδα
Βυζαντινή Τέχνη

Να μεταβείτε στην ηλεκτρονική τάξη, να βρείτε τα μαθήματα του σχολείου σας και να επιλέξετε  την Ιστορία Β΄1 τάξης. Από το υλικό μαθήματος να επιλέξετε το αρχείο Βυζαντινή τέχνη. Να το διαβάσετε και σε ένα έγγραφο του επεξεργαστή κειμένου να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1.            Ποια η σημασία του Βυζαντινού πολιτισμού για τους Έλληνες;
2.            Πως αξιολογούν οι βυζαντινολόγοι Τζούντιθ Χέριν και σερ Στήβεν Ράνσιμαν και ο ιστορικός τέχνης K. Weitzmann το βυζαντινό πολιτισμό και την προσφορά του;
3.            Ποιο είναι το τρίπτυχο της μεγάλης καλλιτεχνικής προσφοράς του Βυζαντίου σύμφωνα με τον καθηγητή Κάρολο Μητσάκη;
4.            Ποιον σκοπό υπηρέτησαν οι τέχνες στο Βυζάντιο;
5.            Γιατί ο ναός της Αγ. Σοφίας δημιούργησε τομή στη βυζαντινή αρχιτεκτονική και ποια η σημασία της παλαιοχριστιανικής εποχής για την αρχιτεκτονική;
6.            Τι έχουν να επιδείξουν οι βυζαντινοί στον τομέα της ποίησης και τι στον τομέα της μουσικής;
7.            Ενδιαφέρει τη σύγχρονη τέχνη η βυζαντινή; Γιατί;
Από τη διεύθυνση
http://users.uoa.gr/~nektar/arts/poetry/constantin_cavafy_poems.htm  να επιλέξετε το ποίημα του Καβάφη «Στην  εκκλησία» και να αντιγράψετε και να επικολλήσετε στο κείμενό σας την τελευταία στροφή
Επίσης να επιλέξετε κάποιες εικόνες από http://www.byzantinemuseum.gr/el/permanentexhibition/byzantine_world/worship_art/ και να τις επικολλήσετε στο κείμενό σας.



Γ΄ Ομάδα
Η Οικουμενικότητα του βυζαντινού πολιτισμού

Να μεταβείτε στην ηλεκτρονική τάξη, να βρείτε τα μαθήματα του σχολείου σας και να επιλέξετε  την Ιστορία Β΄1 τάξης. Από το υλικό μαθήματος να επιλέξετε το αρχείο Η Οικουμενικότητα του βυζαντινού πολιτισμού. Να το διαβάσετε και σε ένα έγγραφο του επεξεργαστή κειμένου να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

    1) «Χωρίς το Βυζάντιο δεν θα υπήρχε Ευρώπη» υποστηρίζει η βυζαντινολόγος Τζούντιθ Χέριν. Πώς το αιτιολογεί;
2) Επέδρασε ο βυζαντινός πολιτισμός στην τέχνη των Αράβων; Ποιο παράδειγμα το αποδεικνύει;
3) Πως αντιμετώπισαν οι Οθωμανοί τον πολιτισμό του Βυζαντίου μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης;
Να διαβάσετε την τελευταία υποενότητα του άρθρου Ο ρόλος της θρησκείας στην εξωτερική πολιτική του Βυζαντίου  ,την 7η παράγραφο από το απόσπασμα Βυζάντιο και Ρωσσία και το 1ο κείμενο της Αρβελέρ Η ελληνική ενότητα των Βαλκανίων και να απαντήσετε:
4) Ποια θεωρούσε το Βυζάντιο ότι ήταν η αποστολή του, σύμφωνα με την κ. Μαραγκού;
5)Τι ήταν η θεωρία της Βυζαντινής κοινοπολιτείας σύμφωνα με τον D. Obolensky;
6) Σε ποιες περιοχές εκτείνεται η πολιτισμική επιρροή του Βυζαντίου, σύμφωνα με την Αρβελέρ;
7) Για ποιο λόγο η ανατολική Ευρώπη οφείλει απέραντο χρέος στο Βυζάντιο, σύμφωνα με τον D. Obolensky και την Αρβελέρ;
8) Ποια θέση είχε η ελληνική γλώσσα σε αυτές τις περιοχές;


Τέλος να γράψετε ένα κείμενο που να συνοψίζει τις διαπιστώσεις σας, να το τιτλοφορήσετε και αφού αναζητήσετε στις εικόνες  της μηχανής αναζήτησης 2-3 σχετικές με το κείμενό σας να τις επικολλήσετε σε αυτό.
Την εργασία σας θα την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας και στη συνέχεια θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.





Δ΄ Ομάδα
Οικονομία -Νομοθεσία –Φιλανθρωπία

Να μεταβείτε στην ηλεκτρονική τάξη, να βρείτε τα μαθήματα του σχολείου σας και να επιλέξετε  την Ιστορία Β΄1 τάξης. Από το υλικό μαθήματος να επιλέξετε το αρχείο Οικονομία -νομοθεσία –φιλανθρωπία. Επίσης να αναζητήσετε πληροφορίες και στο άρθρο Χρυσό βυζαντινό νόμισμα: δολλάριο του μεσαίωνα και από τις σελίδες Ιστορίας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στο Νομοθετικό έργο του Ιουστινιανού και σε ένα έγγραφο του επεξεργαστή κειμένου να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1.    Ποιο ήταν το κυριότερο χρυσό βυζαντινό νόμισμα;

2.    Γιατί το βυζαντινό νόμισμα ονομάστηκε δολάριο του Μεσαίωνα;

3.    Σε ποιες χώρες έχουν βρεθεί βυζαντινά νομίσματα και ποιες χώρες επηρέασε;

  1. Ποια απήχηση είχε το Βυζαντινό χρυσό νόμισμα;
  2. Ποιες πόλεις-κράτη βοήθησε να αναπτύξουν το εμπόριό τους;
  3. Πως η βυζαντινή νομοθεσία επηρέασε την Ανατολή και τη Δύση;
  4. Ποιες διατάξεις  στη βυζαντινή νομοθεσία αποδεικνύουν τη βαθιά προσήλωση των Βυζαντινών στις ανθρωπιστικές αρχές;
  5. Με βάση το υλικό μαθήματος και το άρθρο Φιλανθρωπικά ιδρύματα στη βυζαντινή Κωνσταντινούπολη από την Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού να απαντήσετε:
    Με ποιον τρόπο πραγματώνονταν στο Βυζάντιο η  
    χριστιανική  αρχή της φιλανθρωπίας από την εκκλησία και
    τον αυτοκράτορα;
Τέλος να γράψετε ένα κείμενο που να συνοψίζει τις διαπιστώσεις σας, να το τιτλοφορήσετε και αφού αναζητήσετε στη διεύθυνση  http://www.coinsmania.gr/cm/ancient/byzantine/byzant3.htm   κάποιες εικόνες νομισμάτων να τις επικολλήσετε στο έγγραφό σας.




Ε΄ Ομάδα
Βυζαντινή Διπλωματία

Να μεταβείτε στην ηλεκτρονική τάξη, να βρείτε τα μαθήματα του σχολείου σας και να επιλέξετε  την Ιστορία Β΄1 τάξης. Από το υλικό μαθήματος να επιλέξετε το αρχείο Βυζαντινή Διπλωματία. Να το διαβάσετε και να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1.     Ποιο παράδειγμα, σύμφωνα με την Αρβελέρ αποδεικνύει ότι οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν την ξακουστή διπλωματία τους για να αποφύγουν τον πόλεμο και να  εξυπηρετήσουν την ειρήνη;
2.     Από το υλικό μαθήματος και την έβδομη παράγραφο  του άρθρου Βυζαντινή Διπλωματία να απαντήσετε: Ποιο «όπλο» χρησιμοποιούσαν οι βυζαντινοί για να αντιμετωπίσουν τα πολλαπλά βαρβαρικά φύλα  που έκαναν επιθέσεις στην αυτοκρατορία επιχειρώντας να την καταστρέψουν;
3.     Από το υλικό μαθήματος και αφού διαβάσετε την 8η,9η,και 10η παράγραφο του άρθρου Βυζαντινή Διπλωματία να απαντήσετε
  • Πως υποδέχονταν οι βυζαντινοί τους ξένους πρέσβεις. Ποιος ήταν ο σκοπός αυτής της εντυπωσιακής υποδοχής;
  • Με ποιον τρόπο επιδίωκαν οι πρέσβεις του βυζαντινού αυτοκράτορα να εντυπωσιάσουν και να δεσμεύσουν τους ξένους ηγεμόνες;
  • Ποιος ήταν ο βασικός κανόνας της εξωτερικής πολιτικής του Βυζαντίου, σύμφωνα με τον Ράνσιμαν και τον Λαμαρτίνο;
  • Με ποιον τρόπο η βυζαντινή διπλωματία κέρδιζε από τους γάμους των γυναικών με υψηλή καταγωγή με ξένους πρίγκηπες;
  • Τι θεωρούσε ο αυτοκράτορας συμφέρουσα επένδυση για την διατήρηση της αυτοκρατορίας;
  • Με ποιον τρόπο ο εκχριστιανισμός των αλλοφύλων εθνών εξυπηρετούσε τη βυζαντινή αυτοκρατορία;

   4. Αφού διαβάστε τις δύο πρώτες παραγράφους του άρθρου:
Η στρατηγική του Βυζαντίου μάθημα για τις ΗΠΑ  να απαντήσετε: Τι  συμβουλεύει, ο συγγραφέας Έντουαρντ Λούτβακ την Αμερική να χρησιμοποιήσει στην εξωτερική της πολιτική;

  • Τέλος να γράψετε ένα κείμενο που να συνοψίζει τις διαπιστώσεις σας, να το τιτλοφορήσετε και αφού αναζητήσετε στις εικόνες  της μηχανής αναζήτησης2-3 σχετικές με το κείμενό σας να τις επικολλήσετε σε αυτό.
Την εργασία σας θα την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας και στη συνέχεια θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.

































11.  Φυλλο αξιολογησησ

Αξιολογήστε την εργασία σας και την εργασία των άλλων ομάδων σημειώνοντας Χ στο αντίστοιχο πλαίσιο:
1. Πόσο ενδιαφέρουσα νομίζετε ότι ήταν η δική σας εργασία και η εργασία των άλλων ομάδων:

Ομάδα 1
Ομάδα 2
Ομάδα 3
Ομάδα 4
Ομάδα 5
Καθόλου





Λίγο





Μέτρια





Πολύ





Πάρα πολύ






2. Πώς κρίνετε τη συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της ομάδας σας;


Ομάδα 1
Ομάδα 2
Ομάδα 3
Ομάδα 4
Ομάδα 5
Απογοητευτική





Ανεπαρκής





Μέτρια





Ικανοποιητική





Πολύ καλή







3. Πώς κρίνετε το αποτέλεσμα της εργασίας της δικής σας ομάδας και των άλλων;


Ομάδα 1
Ομάδα 2
Ομάδα 3
Ομάδα 4
Ομάδα 5
Απογοητευτικό





Ανεπαρκές





Μέτριο





Ικανοποιητικό





Πολύ καλό






4. Ποια είναι η γνώμη σας για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων με τη χρήση υπολογιστών με τη μορφή του μαθήματος που διδαχθήκατε;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………